BLOGS.
HORIZON VERBREDEN
Het magische ingrediënt van ontwikkeling dat niemand wil accepteren
"David, ik neem mij steeds voor eraan te beginnen, maar het komt er niet van." "Hoe belangrijk op een schaal van 1 tot 10 is het voor je?" "Een 8." "Oké, je vind het dus heel belangrijk. Alleen komt het er niet van. Waar gaat je tijd dan naartoe?" "Naar m’n dagelijkse...
Waarom hard en soft skills al jarenlang verkeerd worden geïnterpreteerd
Uit een sollicitatieprocedure komen twee ontzettend goede kandidaten. Het cv van de ene kandidaat past voor 100% bij de functie, alleen twijfel je over een match met het team. De andere kandidaat past geweldig in je team, maar het cv is nét niet perfect. Wie kies je?...
Hierop gaat met mis met 95% van de ingezette trainingen
Het lijkt lang geleden, maar je kunt het je vast nog wel voor de geest halen. Een training waarbij deelnemers op locatie de hele dag spendeerden aan ontwikkeling. Om specifieke vaardigheden te trainen, bijvoorbeeld. Of om de verdieping in te gaan rondom hun vak. De...
Doorbreek je patronen met reflecteren
Vaak kunnen we wel benoemen waarom iets fout gaat, maar daarmee ben je er niet. Voor gedragsverandering is meer nodig. Zoals kunnen inzoomen op een bepaald moment en jouw ervaring van dat moment. Meten en reflecteren is één van de zes bewezen principes van succesvolle...
Beware: je omgeving kan genadeloos zijn
Als een klein kind iets onbenulligs doet, dan lachen we vertederend. We snappen het wel, het kindje probeert gewoon iets, misschien wel voor het eerst. Maar op het moment dat je als volwassene bewust wilt breken met een gewoonte en iets anders wilt proberen, dan wordt...
Wat houdt je tegen?
Als je iets wilt bereiken, dan ben je daar vaak nog niet omdat je ergens tegenaan loopt. Stilstaan bij datgene wat je tegenhoudt (of waar je tegenaan loopt), is één van de meest wezenlijke dingen om inzicht te krijgen in hoe je daar wél kunt komen. Bij een...
SOMETIMES YOU WIN, SOMETIMES YOU LEARN
Eerder schreven we dat kleinere, haalbare stappen nodig zijn om te bereiken wat je wilt. Je doel opknippen in kleinere acties: van minisuccessen naar big win. Dat is één van de zes bewezen principes van effectieve gedragsverandering. Die kleinere acties...
VERKEERDE MOTIVATIE BESTAAT NIET
Als je iets wilt veranderen, moet je ook weten waarom je dat wilt. Anders kom je niet in beweging. Inzicht in je motivatie vertelt je waar je vandaan of juist naartoe wilt. Eerder beschreven we het effect van motivatie als kickstart van een gedragsverandering. Nu...
OP WEG NAAR DE ZON OF NAAR EEN MISLUKKING?
Een paar jaar geleden was ik het slechte zomerweer in Nederland ontzettend zat. Het was hartje zomer en de regen kwam al weken met bakken uit de hemel. Ik snakte naar zon. Daarom pakte ik op vrijdag na het werk mijn spullen en stapte de auto in. Op weg naar het mooie...
PRINCIPE 6: MEET EN REFLECTEER
"David, ondanks de impact van corona lukt het me nog aardig om mijn salesdoelstellingen te halen. Mijn team boekt echter maar matige resultaten. Ik snap het niet, want ik ondersteun ze werkelijk in alles." In gesprek met deze salesmanager bleek dat de verwachtingen en...
PRINCIPE 5: BETREK JE OMGEVING
"Sinds je met die coach praat, snap ik niets meer van je." Een uitspraak die zomaar naar je hoofd geslingerd kan worden als je de mensen om je heen niet betrekt bij jouw verandertraject. Veranderen doe je namelijk niet in een vacuüm. Je hebt altijd te maken met een...
PRINCIPE 4: STILSTAAN BIJ UITDAGENDE MOMENTEN
Vooraf stilstaan bij wat er kan misgaan. Is dat beren op de weg zien of juist een sleutel tot succes? Wat mij betreft het laatste. Mits je het maar inzet als kans en onderdeel van een gedragsverandering. Effectieve ontwikkeling en gedragsverandering gaan hand in hand....
PRINCIPE 3: VIA MINI-SUCCESSEN NAAR DE BIG WIN!
Op vakantie nam je je nog zo voor: ik laat het niet meer zover komen. Al die stress van de afgelopen maanden. Lange werkdagen, slecht eten, weinig vrije tijd. Om maar niet te spreken van de korte nachten. De eerste dagen van je vakantie voelde je de spanning nog in je...
PRINCIPE 2: MOTIVATIE IS DE KICKSTART VAN GEDRAGSVERANDERING
Jarenlang was ik een sportman. Dat stond lange tijd stil. Kinderen, carrière, je kent het wel. Negen jaar geleden besloot ik daarin verandering te brengen. Tegenwoordig kickboks ik, waar ter wereld ik ook ben, iedere maandag-, woensdag- en vrijdagochtend. Toen ik...
PRINCIPE 1: HET DOEL IS DE BASIS VOOR GEDRAGSVERANDERING
Michael Jordan zei altijd dat het zijn doel was om de beste basketbalspeler te zijn die het spel ooit heeft gespeeld. Dit door hemzelf bepaalde doel is allesbepalend geweest voor de stappen die hij ooit zette. Het bepaalde zijn richting en zorgde ervoor dat hij juist...
DE 6 BEWEZEN PRINCIPES VAN SUCCESVOLLE GEDRAGSVERANDERING
Het resultaat van je organisatie is afhankelijk is van de mate waarin je doelstellingen en kennis weet om te zetten in effectief gedrag. Het succes van je organisatie is dus onlosmakelijk verbonden met het gedrag van mensen. En laat dat nou één van de meest lastige...
JUST DON’T DO IT
De 360 graden feedback is binnen en wat blijkt? Je doet veel dingen goed, maar je staat ook te boek als iemand die erg slecht luistert. Toe maar. De perceptie van de mensen om je heen is dus anders dan die je van jezelf hebt. Je komt die dag thuis, vertelt erover en...
ALS GROEI NIET LANGER HET DOEL IS
What got you here, won’t get you there. Om verder te komen of om je in een nieuwe situatie staande te houden, is verandering altijd noodzakelijk. Tot voor kort was een deel van het antwoord 'groeien'. Wereldwijd groeiden we in zo’n beetje alles: industrie, populatie,...
DIT KUN JIJ NU DOEN.
‘Robert, over één jaar wil ik 15% groei hebben bereikt’. ‘Mooi,’ zeg ik dan, ‘en wat ga je vandaag doen dat daaraan bijdraagt?’ Vaak is het dan even stil. Het is lastig om korte termijn doelen te koppelen aan de lange termijn strategie. Toch kan het. Kijk nu maar eens...
BESTEED HIER 1 PROCENT VAN JE TIJD AAN ALS JE WILT DAT JE ORGANISATIE GROEIT
“Heeft het gesmaakt?” De ober van het restaurant kijkt je verwachtingsvol aan. Als je heel eerlijk bent, voldeed het hoofdgerecht dat je geserveerd hebt gekregen, niet helemaal aan je voorkeur. Te gekruid. Toch zeg je er niks over tegen de ober. Je laat het er bij.
NIEUWE ROUTINES ZIJN NODIG NU DE KADERS ZIJN VERANDERD.
Leiderschap is nodig in onzekere tijden. Beeld je maar eens in. Juist in tijden van onzekerheid kijken we allemaal naar de leider voor antwoorden en koers. Maar beeld je eens in nu leider te zijn. Van het land, een organisatie, de kinderen thuis. Wat is je beeld? Wat is belangrijk?
CORONACRISIS: DEALEN MET DE BIZARRE WERKELIJKHEID
Business as (un)usual. We worden wereldwijd en dus ook in Nederland geconfronteerd met een nieuwe realiteit. Veel zaken veranderen en tegelijkertijd blijven onze verantwoordelijkheden gelijk. Hoe kunnen we omgaan met deze situatie? Hoe moeten we ons gedragen in een wereld waarin alles op z’n kop staat en wat is er nodig?
MEDEWERKERS HET HELE JAAR DOOR HELPEN BIJ HET BEREIKEN VAN HUN DOELEN
Is het niet vreemd dat we één keer per jaar mensen beoordelen op het werk dat ze het afgelopen jaar hebben uitgevoerd? We zijn niet de enigen die vraagtekens plaatsen bij deze manier van werken. Sterker nog, bedrijven worstelen steeds meer met deze verouderde aanpak.
STUREN OP GEDRAG: ZO LUKT HET
“Is dat niet lastig of überhaupt onbegonnen werk?” Gedrag van mensen op de werkvloer veranderen, doe je inderdaad niet zomaar. Effectief gedrag ontwikkelen heeft vooral te maken met continue follow-up en feedback.
3 trends die het trainersvak voorgoed veranderen
De tijd dat elke “leervraag” werd ingevuld met een training is voorbij. Er worden dan ook steeds meer en vooral ook andere eisen gesteld aan ontwikkeltrajecten. Welke trends liggen hieraan ten grondslag? En wat betekent dat voor jou als trainer? Jochem Aubel en Stefan...
Waarom feedback niet leidt tot verandering
Veel organisaties willen een feedbackcultuur creëren. Een begrijpelijke wens, al is het maar zeer de vraag of feedback een echte oplossing is voor de uitdagingen waar organisaties voor staan. Stefan Op de Woerd en Jochem Aubel laten je zien waar de behoefte naar...
Waarom organisaties geen trainingen meer willen
Het einde van de klassieke training is nabij. Ze leveren vaak namelijk niet het gewenste effect op. Dit terwijl de behoefte aan aantoonbare gedragsverandering bij organisaties groter is dan ooit. Hoe speel je als trainer in op deze ontwikkeling? En wat mag je als...
eRock faciliteert blijvende gedragsverandering na training
Interview uit Personeelsbeleid met Sander ten Kate door Simone Lensink “Tijdens mijn HR-studie verbaasde het mij al hoe het trainingsveld binnen HR in elkaar zit. Er wordt in veel organisaties nog steeds gedacht dat je een training als een wonderpil bij mensen naar...
Maak het verschil met je eendaagse training
Als trainer wil je het verschil maken. Het liefst verzorg je daarom intensieve ontwikkeltrajecten met veel contactmomenten, om op deze manier deelnemers een echte stap in hun ontwikkeling te laten zetten. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Soms is het maximaal...
Hoe jouw goede voornemens wél slagen
Het is bijna zover. Op 1 januari gaan miljoenen Nederlanders aan de slag met hun goede voornemens. Wist je dat een maand later 80% alweer is teruggevallen in hun oude gedrag? Dat kan beter! Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd vertellen je wat je kunt doen om tot de 20%...
3 tips om meer opdrachten te krijgen als trainer
Het trainersvak is volop in beweging. Organisaties zijn namelijk niet langer op zoek naar alleen een training, maar willen blijvende gedragsverandering. Ze zoeken daarom vaak eerder een veranderaar dan een klassieke trainer. Dit heeft natuurlijk impact op de...
Leidinggevenden als regisseurs van succesvolle teams
Organisaties zijn door heel Nederland aan het verplatten: minder managementlagen en minder managers. Dat is geen nieuws. En als ik je vertel dat hiermee de rol van de leidinggevende drastisch verandert, ook dan vertel ik je geen verrassende dingen. Minder aansturen...
Waarom succes trainbaar is
We kennen allemaal de Amerikaanse guru’s: “succes is een keuze!” Wij Nederlanders voelen dan vaak een natuurlijke weerstand. Maar in hoeverre klopt hun stelling? En wat leren we van dat antwoord? Henny de Vos Burchart wilde wel eens weten hoe het echt zit. Ze heeft...
Waarom agile teams (geen) training willen
Veel organisaties zetten de stap naar agile werken. Wat betekent dit voor de manier waarop medewerkers en teams zich ontwikkelen? En hoe speel je daar als trainer of HRD professional op in? Agile werken is de nieuwe norm Bedrijven realiseren zich maar al te goed dat...
Roadmap: van leren naar presteren
Organisaties investeren in de ontwikkeling van medewerkers vanuit de overtuiging dat dit de resultaten ten goede komt. Toch leidt deze investering vaak niet tot de gewenste prestatieverbetering. Hoe komt dat? En wat kun je daar als trainer of L&D professional aan...
Wat zelfreflectie voor je kan doen
Reflectie of zelfreflectie is een van de meest krachtige manieren om te leren en te veranderen en daardoor beter te presteren. Door ‘in de spiegel’ te kijken en wat er goed én minder goed ging nog eens de revue te laten presteren, leer je van je fouten. ‘We do not...
Leren is persoonlijk reflecteren
Leren is essentieel om te innoveren en continu te verbeteren. Maar hoe ontwikkel je nou écht een leercultuur in je organisatie? En hoe stimuleer je nieuw gedrag bij je medewerkers en zorg je ervoor dat ze dit vasthouden? Stefan op de Woerd, oprichter van eRock vertelt...
Wanneer training (geen) zin heeft
Ken je dat? Die deelnemer in de training die het maar niet lijkt op te pikken. Die het liefst wegduikt bij de plenaire oefeningen. Die niet gestretcht, maar juist gestrest wordt door de training. Er zijn boeken volgeschreven over weerstand, motivatie en talent....
10 geheimen om echt effectief te leren in je organisatie
We weten dat de ontwikkeling van medewerkers in organisaties belangrijk is. Voor de medewerker en zijn/haar toekomst en voor het nu en de toekomst van de organisatie. Het is een must als bedrijf, als je wilt blijven meedoen, om mee te kunnen veranderen en bij te...
Wat trainers kunnen leren van Runkeeper
Trainers hebben als geen ander passie voor hun vak en willen mensen echt verder helpen. In de meeste gevallen hebben zij echter maar één of twee dagen de tijd om het verschil te maken. Dat is niet veel. Hoe kun je als trainer dan toch echt impact hebben? En wat is er...