‘Robert, over één jaar wil ik 15% groei hebben bereikt’. ‘Mooi,’ zeg ik dan, ‘en wat ga je vandaag doen dat daaraan bijdraagt?’ Vaak is het dan even stil. Het is lastig om korte termijn doelen te koppelen aan de lange termijn strategie. Toch kan het. Kijk nu maar eens naar buiten. Organisaties halen alles uit de kast om de coronacrisis te overleven. Voor elke vorm van succes is wat je nu aan actie onderneemt essentieel. Vaak vergeten we dat. Daarom mijn pleidooi: kijk eens wat er nu allemaal gebeurt in de coronacrisis. Korte termijn doelstellingen puur sang!
PIJNLIJK LEERZAME VOEDINGSBODEM
Iedereen die succesvol is, zal het met mij eens zijn: lange termijn doelen zijn nodig voor succes. Maar als je geen link maakt met waar je vandaag de dag mee bezig bent, loop je het risico dingen over het hoofd te zien en uiteindelijk je doel niet te halen. Je kunt verloren raken in het beeld waar je over tien jaar wilt staan, als je niet kijkt naar wat dit jaar gaat bedragen. Het inbouwen van stapjes, korte termijn doelen, is dan ook cruciaal. Vind je dat moeilijk? Kijk om je heen. De voorbeelden worden je as we speak op een presenteerblaadje aangeboden. In de coronacrisis zitten we in de bizarre werkelijkheid dat denken in korte termijn doelen absolute noodzaak is geworden. Dat maakt deze hele crisistijd een pijnlijke maar extreem leerzame voedingsbodem voor straks.
WAT KUNNEN WE NU DOEN?
Zelf hadden we twee maanden geleden legio plannen met nieuwe producten en klanten. Die zijn binnen één dag de koelkast in gegaan. Maar omdat we die nieuwe plannen straks wel willen uitvoeren, zijn we als aan de slag gegaan met korte termijn doelen. Wat kunnen we nú doen om straks op volle toeren te draaien? Een ander voorbeeld zijn de bedrijven die hun volledige business in korte tijd online hebben opgebouwd. Daarachter schuilt dezelfde vraag: wat hebben de NU nodig om straks goed uit de coronacrisis te komen?
WAAR HEB JE INVLOED OP?
Essentieel hierbij is dat je kijkt naar wat je kunt doen én waarop je invloed hebt. Maak het ook klein. Je kunt de boodschap van Rutte niet veranderen. Je kunt wel met je verhuurder in gesprek gaan over de huur van je bedrijfspand. Je kunt je mensen niet vertellen wanneer ze aan het werk kunnen. Je kunt wel die 90% gaan aanvragen en in contact blijven met al je mensen.
EN… ACTIE!
Jezelf in de actie-stand zetten en bepalen wat je nu kunt doen draagt bovendien ontzettend bij aan je motivatie. Omdat je in kleine stappen waarneembare vooruitgang boekt, zal dat je blijven motiveren om door te gaan naar de volgende stap. Dat geldt nu helemaal, in de coronacrisis, maar straks ook. Als je inziet hoe belangrijk korte termijn doelen zijn en die ook gaat formuleren, zul je zien dat alle kleine successen bijdragen aan het grote geheel.
En als we dan straks uit deze coronacrisis komen en het lange termijn doel komt weer in zicht, dan weet jij heel mooi hoe je kleine stappen moet zetten om bij dat verre doel te komen. Lange termijn doelen hebben namelijk alleen kans van slagen als je steeds bedenkt wat je nu kunt bijdragen aan het doel van straks. Onthoud dat.
Robert Israel
Riplrock