VERKEERDE MOTIVATIE BESTAAT NIET

Als je iets wilt veranderen, moet je ook weten waarom je dat wilt. Anders kom je niet in beweging. Inzicht je motivatie vertelt je waar je vandaan of juist naartoe wilt. Eerder beschreven we het effect van motivatie als kickstart van een gedragsverandering. Nu zoomen we in op hoe je inzicht in je motivatie krijgt. Dat krijg je bijvoorbeeld door de pijn of het plezier dat je voor ogen hebt met je verandering te vergroten.

WAAROM IS INZICHT IN JE MOTIVATIE BELANGRIJK VOOR EEN VERANDERING?

Omdat het je richting geeft op het moment dat je begint met een verandering. Geen enkele verandering is ooit tot stand gekomen zonder dat daar een motivatie aan ten grondslag aan lag. Simpel gezegd: je hebt nog nooit wat te drinken gepakt, zonder dat je dorst had of door een sociale context jezelf genegen voelde gezellig mee te drinken. Op het moment dat je de zin of onzin niet inziet, dan kom je niet in beweging. Voor een effectieve gedragsverandering is motivatie de allesbepalende start. Zonder die kickstart komt er geen actie.

WAT IS EEN MOTIVATIE PRECIES?

Motivatie is de intrinsieke en/of extrinsieke kracht die je aanzet tot actie. Ieder mens heeft een natuurlijk voorkeur voor het soort motivatie: ergens naartoe of ergens vandaan. Stel dat je mensen in een organisatie in beweging wilt krijgen vanwege ontwikkelingen in de markt. De één komt in actie als je laat zien wat voor gave dingen mogelijk zijn als je met elkaar een ontwikkeling in gaat. De ander komt in actie als duidelijk wordt wat er op het spel staat of mogelijk te verliezen is. Er is natuurlijk altijd een nuance, het is nooit 100% het één of het ander. Maar de natuurlijke voorkeur van mensen ligt wel bij een van deze twee.

ER BESTAAT NIET ZOIETS ALS EEN VERKEERDE MOTIVATIE

Iedereen kent het gezegde: angst is een slechte raadgever. Ik durf dat te betwisten. Volgens mij is angst juist een goede motivator, mits je het op een juiste manier onderzoekt. Het kan bijvoorbeeld een hele sterke wake-up call zijn om verandering in gang te zetten. De angst om niet vitaal oud te worden kan een dijk van een motivatie zijn om radicaal dingen om te gooien en aan je gezondheid te gaan werken. De kunst is om in te zoomen op welke waarden het triggert, op het moment dat je kijkt naar die angst. Vitaal oud worden kan bijvoorbeeld betekenen dat je er als (groot)ouder wilt zijn voor je (klein)kinderen, hun bruiloften wilt meemaken en ze zien opgroeien. Zie de uitwerking van die angst, of de dingen die je motiveren, als een persoonlijk kompas dat getriggerd wordt op momenten die van betekenis voor je zijn. Het is alleen wel zaak de shift te maken van angst naar de onderliggende waarden, in dit geval liefde voor je familie. Daardoor krijg je inzicht in de intentie, wat op zijn beurt weer recht doet aan wat je belangrijk vindt.

HOE KOM JE ACHTER JE MOTIVATIE?

Vaak kom je achter je motivatie als je de stap maakt naar je persoonlijke waarden. Hoe je dat doet? Als ik in gesprek ben met iemand, vraag ik een paar keer “waarom”. Erg simpel en tegelijkertijd doeltreffend, vooral als je specifiek doorvraagt. Probeer het maar eens. Stel jezelf bij je motivatie vijf keer achter elkaar de vraag waarom je dat wilt. Meestal heb je bij de derde of vierde keer een drijfveer of waarde te pakken. Een andere manier om achter je waarden te komen, is om je motivatie los te koppelen van de prestatie. Wat zou je doen als je zeker weet dat je niet kunt falen? En waarom zou je dat dan doen? Stel je voor dat je eraan werkt om op het werk meer voor jezelf op te komen. Leg daar dan eens de vraag op wat je zou doen als je niet kunt falen? Is dat bijvoorbeeld in een teammeeting alles zeggen wat in je hoofd zit? En waarom is alles zeggen wat in je hoofd zit belangrijk voor je? Door op die manier jezelf vragen te stellen, kom je tot je persoonlijke waarden. Die bepalend zijn voor het inzicht in je motivatie.

Voor effectieve ontwikkeling is gedragsverandering nodig. En voor succesvolle gedragsverandering is een gedegen plan nodig. Inzicht in je motivatie is één van de zes principes voor effectieve gedragsverandering. Deze principes maken zo’n plan tastbaar, meetbaar en behapbaar. Die aansluit op de persoonlijkheid en waarmee je een flow creëert die verandering heel tastbaarder maakt. Waardoor het bereikbaar en dus succesvol wordt.

David Brode

RiplRock